پیشرفت در تکنولوژی دیزل مهم ترین ویژگی برای تولید کنندگان در جهان امروز به شمار میرود.تولید کنندگان به دنبال راه حل های برای تولید دیزل های با کیفیت بالا و مصرف سوخت پایین و بدون انتشار گازهای سمی می باشند.

کشورهای چون اروپا، ایلات متحده و ... در حال توسعه برای تولید موتورهای کم انتشار به بازار هستنند . در همین حال شرکت ها به دنبال راه حل هایی برای موتورهای قدیمی و فروخته شده در بازار هستند که بتوانند از انتشار گازهای سمی جلوگیری کنند
طرح اروپا برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای موتور ها موفق تر از بقیه کشورها بود. این طرح در سال 2019 به تصویب رسید ولی همچنان نیازمند کاهش نه تنها در توده ذرات ریز بلکه تعداد ان نیز خواهد بود به همین علت تولید کنندگان را وادار به تولید با طرح جدید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به ویژه ذرات کرد.شرکت DEUTZ که یک کشور آلمانی است برای ساخت موتورهای خود از راه حل های جدید برای جلوگیری از کاهش گازهای گلخانه ای استفاده میکند.این شرکت دارای موتورهای با محدوده ظرفیت 2.9-7.8 لیتر است و می گوید که مشتریان از تکنولوژی DPF اثبات شده بهره مند خواهند شد. این استاندارد بر اساس پیشنهادی مرحله چهارم کمیسیون اتحادیه اروپا در 25 سپتمبر 2014 است و انتظار می رود که از ژانویه 2019 به اجرا درآید. اما DEUTZ می گوید که با استفاده از فیلترهای ذره ذره (DPF) که قبلا موفق بوده اند، می توانند این استاندارد را برآورده سازند.
و همچنین در حال توسعه یک نسخه از موتور TCD3.6 در همکاری با دانشگاه روستوک است. که میتواند بدون استفاده از گازهای تان اجرا شود.هدف این پروژه کاهش انتشار آلاینده ها و همچنین CO2 است .پروژه تحقیقاتی توسط بنیاد فدرال آلمان نیز پشتیبانی شده است.