ژنراتور دستگاهی است که با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی تولید برق می کند. و از اختلال در کارهای روزانه جلوگیری می کنند. ژنراتورها در صنعت بسیار پرکاربرد هستند و امروزه به عنوان منبع الکتریکی ثانویه در پروژه های صنعتی و مسکونی و... استفاده می گردد.

ژنراتورها چگونه کار می کند؟ 

توضیح عملکرد ژنراتورها را با یک مثال ساده می توان به عملکرد پمپ آب تشبیه کرد که جریان آب را به حرکت در می آورد اما آب تولید نمی کند. برعکس آنچه به نظر می رسد ژنراتور ها نیز برق تولید نمی کنند تنها شار الکتریکی که توسط الکترون ها حمل می شود را به حرکت در آورده و در سیم پیچ های مدار، بار الکتریکی تولید می کنند و در نهایت برق را به عنوان خروجی سیستم ارائه می دهند.

انواع ژنراتور :

• ژنراتور تک فاز • ژنراتور سه فاز • ژنراتور گازی • ژنراتور دیزل • ژنراتور بنزینی

ساختمان ژنراتور ها: 

1)موتور:یکی از مهمترین مواردی که در انتخاب ژنراتورها باید به آن دقت کرد، موتور آن می باشد. زیرا موتوها منبع انرژی ورودی به دیزل ژنراتور می باشد و در واقع توان الکتیریکی یک ژنراتور را تعیین می کنند. به زبان ساده تر موتور قدرت یک دیزل ژنراتور را مشخص می کند. همچنین نکاتی مثل صدای ژنراتور، مقدار مصرف سوخت و... مواردی است که موتور دیزل ژنراتور مشخص می کند.

2) ژنراتور: اصلی ترین قسمت یک دیزل ژنراتور، ژنراتور آن می باشد. ژنراتور با استفاده از انرژی مکانیکی موتور توان برق تولید می کند. ساختمان ژنراتور اعم از نوع سیم پیچی رتور و استاتور و جریان تحریک آن، تعیین کننده نحوه عملکرد دیزل ژنراتور است.
3) مخزن سوخت ژنراتور: حجم مخزن سوخت، براساس نوع و میزان مصرف سوخت آن متفاوت است. مخزن سوخت باید حداقل اندازه ای باشد که سوخت مصرفی برای روشن ماندن دستگاه بین 6 تا 8 ساعت را تامین کند.

4) رگولاتور ولتاژ: رگولاتور ولتاژ به کمک اجزایی مانند رگولاتور، سیم پیچی تحریک، رتورو یکسو کننده ولتاژ خروجی ژنراتور را تنظیم می کند. در واقع وظیفه تبدیل ولتاژ AC به جریان DC را در خروجی ژنراتور دارد.

5) سیستم خنک کننده: عملکرد دیزل ژنراتورها حرارت بسیار زیادی را تولید می کند که در مدت زمان های طولانی موجب آسیب های شدید و گاه جبران ناپذیر در دستگاه و درنهایت به هم ریختگی برنامه های یک پروژه می گردد. بنابراین سیستم خنک کننده از مهمترین اجزای یک دیزل ژنراتور می باشد. در ژنراتور های کوچک از آب به عنوان خنک کننده استفاده می کنند. استفاده از آب باید تحت شرایط خاص باشد. برای دیزل ژنراتورهای بزرگتر از گاز هیدروژن استفاده می شود. سیستم خنک کننده باید به طور مداوم کنترل گردد، به طور کلی پس از مصرف 600 ساعت پمپ آب و سیستم خنک کننده و 2400 ساعت فیلتر هوا تمیز گردد.

6) سیستم روغن ژنراتور:اجزای یک دیزل ژنراتور مدام در حال کار هستند و به روغن کاری نیاز دارند معمولا باید پس از هر 10ساعت کار با دیزل ژنراتور سطح آن روغن کاری شود در هر 500 ساعت باید روغن آن به طور کامل تعویض گردد.
7) شارژر باتری: این قسمت علاوه بر شارژ کردن باتری، میزان شارژ باتری را نشان می دهد، توان این شارژر با توان خروجی ژنراتور متناسب است.
8) سیستم کنترل: در دیزل ژنراتور ها موارد زیر مدام باید کنترل گردد:


A - ژنراتور: در ژنراتورها باید پارامترهای ولتاژ، جریان و فرکانس به صورت مداوم چک شود.
B-کنترل موتور: در موتور باید پارامترهای سرعت، میزان روشن بودن، فشار روغن، میزان حرارت سیال خنک کننده و ... بصورت مداوم اندازه گیری شود.
C-پنل خاموش و روشن: سیستم روشن و خاموش کردن اتوماتیک که در بعضی از دیزل ژنراتور ها وجود دارد.


9)سکوی اتصال: هر نوع از دیزل ژنراتور یک قسمت با نام سکوی اتصال دارد که تمامی تجهیزات بر روی آن نصب می شود.
10) سیستم دود خروجی ژنراتور: دیزل ژنراتور ها به طور مداوم دود تولید می کنند در بیشتر این موارد این دود ها سمی هستند. برای جداسازی این قسمت از قسمت های دیگر این سیستم در خروجی موتور قرار گیرفته است

انواع ژنراتورهای آذر موتور