فروشگاه اینترنتی آذر موتور

اولین فروشگاه اینترنتی دیزل ژنراتور و کلیه تجهیزات وابسته به ان

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

ژنراتور کوپله فابریک چیست

به ژنراتوری که عملیات کوپله ی آن در هر کشوری غیر از کشور ایران انجام شده باشد ، کوپله فابریک می گویند و لازم است بدانید که هیچ یک از تولید کنندگان موتور یا ژنراتور ، خودشان عملیات کوپله را انجام نمی دهند و شرکت های جداگانه ای مانند شرکت ما در جاهای مختلف دنیا هستند که به صورت مستقل عمل کرده و هر برندی از موتور را با هر برندی از ژنراتور کوپله کرده و عرضه می نمایند . افتخار و خاص بودن کوپله های فابریک در گذشته متعلق به کشور های اروپایی و آمریکایی بودند ولی با تولید موتور و ژنراتور ها به حالت جدید و عدم نیاز به هم محور شدن موتور و ژنراتور ها توسط کوپله کار که مهمترین و تخصصی ترین مورد را در بحث کوپله در گذشته به عهده داشت ، کشورهای غیر آمریکایی و غیراروپایی مانند افغانستان و ترکیه و لبنان و . . . هم اقدام به بهره بردن از کلمه کوپله فابریک در بازار ایران نمودند .البته هنوز هم مسائل بسیاری در فرایند کوپله وجود دارد که از اهمیت بسزایی برخوردارند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد ابولحسنی

مراحل کوپله کاری

مراحل کوپله کاری به شرح زیر می باشد:

  • جفت بلبرینگ (شفت دار) بودن یا تک بلبرینگ (صفحه دار) بودن ژنراتور باید با دقت تعیین گردد.
  • در صورتی که ژنراتور جفت بلبرینگ باشد باید طبق شرایط موجود از کوپلینگ و واسط مناسب جهت کوپل استفاده شود.
  • اگر ژنراتور تک بلبرینگ باشد، چند حالت وجود دارد:

الف) قطر فلنچ ژنراتور با پوسته فِلایویل برابر است: در این صورت ژنراتور به صورت مستقیم با موتور توسط پیچ ثابت شده و صفحه ی کوپلینگ ژنراتور، داخل پله فلایویل موتور قرار می گیرد. پس از حصول اطمینان از قرار گرفتن صفحه کوپلینگ با پله فلایویل به صورت هم مرکز یا سنتر، پیچ های داخل توسط ترکمتر به یک میزان مشخص سفت می گردد.

ب) قطر فلنچ ژنراتور با پوسته ی فلایویل برابر نیست: در این صورت نیاز به ساخت واسطه و کوپلینگ های متعددی است که نیاز به تخصص و تجربه ی بالایی دارد چرا که اگر کوچک ترین خطایی در محاسبات صورت گیرد، ژنراتور یا موتور آسیب جدی خواهد دید.

تمام مراحل کوپل با در نظر گرفتن استاندارد BS 5000 انجام می پذیرد.

آلیاژ و ضخامت ورق های فولادی مصرفی برای هر دستگاه متفاوت بوده و سعی می شود که دست بالا انتخاب شود و نیز از نظر مهندسی بهینه و به صرفه باشد. در این مرحله ورق ها توسط دستگاه بریده و خم می شود. پس از آن کلاف کردن شاسی روی یک سطح کاملاً تراز و صاف آغاز می گردد. شاسی باید در این مرحله کاملاً تراز جوش و آب بند شود تا از لرزش های احتمالی دستگاه، هنگام استفاده از آن، جلوگیری شود چون در مراحل بعد این امکان وجود ندارد. بعد از اتمام مرحله جوش و آب بندی مخزن کامل تست می شود تا هیچ گونه نشتی نداشته باشد. سپس حفره های مورد نیاز روی آن ایجاد شده و داخل مخزن کامل پاک سازی و تمیز می شود. پس از محاسبه ی اختلاف تراز پایه های ژنراتور و موتور، پایه سازی انجام شده و جهت کاهش لرزش، لرزه گیرها مابین دستگاه و شاسی قرار می گیرد. بعد از این مرحله موتور و ژنراتور از روی شاسی باز شده و شاسی پرداخت می شود. پس از آن با رنگ الکترواستاتیک یا ضدزنگ پوشانده شده و رنگ نهایی صورت می گیرد. در انتها مجدداً دستگاه روی شاسی نصب و ثابت می شود.

  • ساخت و نصب تابلو فرمان و کنترل:

بعد از محاسبه و ساخت تابلو فرمان و کنترل دیزل ژنراتور، تابلو توسط لرزه گیر روی پایه های مناسب نصب شده و روی شاسی مستقر و ثابت می گردد. لازم به ذکر است که بهترین شرایط نصب تابلو، محلی بدون لرزش و ثابت می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد ابولحسنی