حتی اگر این دو ژنراتور کار یکسانی انجام دهند، نیروی تولیدی و نیروی پشتیبان تولید شده در زمان نیاز بین ژنراتورهای دیزلی و بنزینی متفاوت است. این کاملا روشن است که نحوه ی مشتعل شدن سوخت در سیلندرها توسط ژنراتورهای دیزلی بسیار متفاوت از ژنراتورهای بنزینی می باشد. در زیر برخی از تفاوتهای ژنراتواهای دیزلی و بنزینی آورده شده است:

۱) مصرف سوخت: زمانی که صحبت از مصرف سوخت می شود، دیزل ژنراتورها نصف سوختی که ژنراتورهای بنزینی مصرف می کنند، نیاز دارند. این مزیت گاهی اوقات به قیمت ژنراتورها نیز بر میگردد اما برای بیشتر موارد یک دیزل ژنراتور هزینه ی کمتری در طول استفاده دارد. یک تفاوت دیگر بین ژنراتورهای دیزلی و بنزینی احتراق سوخت می باشد. ژنراتورهای بنزینی از یک جرقه در محفظه ی سوخت برای مشتعل کردن سوخت استفاده می کنند. از طرفی دیگر دیزل ژنراتورها از طریق فشرده سازی و گرم کردن سوخت ایجاد آتش می کنند که این بسیار امن تر از موتورهای بنزینی است که ممکن است از طریق یک جرقه ایجاد انفجار بکنند.

۲) نیروی تولید شده: تفاوت بین نیروی تولید شده توسط دیزل ژنراتورها و ژنراتورهای بنزینی بسیار روشن است همانطور که در قدرت فشرده سازی آنها این تفاوت واضح می باشد. نسبت تراکم موتورهای بنزینی در هر مکانی بین ۸ تا ۱۲ می باشد در حالی که این نسبت برای موتورهای دیزلی بین ۱۴ تا ۲۵ می باشد که نشان دهنده ی این است که موتورهای دیزلی کارایی بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند. یکی از زمینه هایی که موتورهای بنزینی را از موتورهای دیزلی سبقت گرفته است استارت در آب و هوای سرد می باشد. موتورهای دیزلی از جرقه استفاده نمی کنند، آنها با تکیه بر فشرده سازی هوا در داخل سیلندرها و با گرم کردن ژنراتور تولید آتش برای سوخت را انجام می دهند. زمانی که هوا سرد است رسیدن به دمای مورد نظر برای به کار انداختن دستگاه بسیار دشوار است. استفاده از یک شمع گرم کن، یک سیم برای عبور جریان الکتریکی از آن می تواند به رفع این مشکل کمک کند و به ایجاد احتراق کمک کند و به موتور اجازه دهد در هوای سرد شروع به کار کند و زمانی که استارت زده می شود موتور باید به خوبی کار کند.

۳) قابلیت حمل: قابلیت حمل دیزل ژنراتورها و ژنراتورهای بنزینی معمولا یکسان می باشد. در آینده مدلهایی از هر دو خواهند آمد که به راحتی قابل حمل می باشند. اگرچه یک دیزل ژنراتور همزمان با مصرف سوخت کمتر، انرژی بیشتری تولید می کند و آن را برای برای سرمایه گذاری در یک فرم قابل حمل مناسب تر می سازد. با این وجود ژنراتورهای بنزینی مقداری سبک تر می باشند. یکی دیگر از مزیت های موتورهای بنزینی در این است که مخزن سوخت می تواند در هر جایی قرار گیرد و برای دیزل ژنراتورها پمپ های سوخت بسیار رایج هستند.

۴) دوام و پایداری: زمانی که دوام و پایداری ژنراتورهای گازوئیلی و دیزلی با هم مقایسه میشود، دیزل ژنراتورها نیاز به توجه کمتری نسبت به ژنراتورهای بنزینی دارد. علاوه بر این، هزینه ی مراقبت از ژنراتورهای دیزلی از ژنراتورهای بنزینی کمتر می باشد. ژنراتورهای بنزینی مانند همتایان خود تمایل به گرم شدن دارند که این تمایل منجر به سایش و پارگی در قطعات بنزینی ژنراتور می شود.

۵) امنیت: همانطور که قبلا گفته شد، ژنراتورهای بنزینی از شمعک برای ایجاد جرقه و مخلوط کردن آن با هوا برای فرآیند سوختی استفاده می کنند. به همین دلیل اگر از دستگاه به درستی نگه داری نشود می تواند یک خطر مطرح و بزرگ به وجود آورد. یکی دیگر از مزایای استفاده از دیزل ها نیروی انفجار بالای آنهاست بدین معنا که آنها گرمای بیشتری را برای انفجار بزرگتر ایجاد می کنند.

۶) نگه داری: زمان خرید برای ژنراتورها، سطوح نگه داری بین ژنراتورها را در نظر بگیرید. مشاهده ی گرمای بیشتر در ژنراتورهای بنزینی بدین معناست که قطعات موتور نیاز به جایگزینی بیشتر در مقایسه با قطعات در دیزل ژنراتورها دارند. برای هر دو ژنراتور بهتر است به صورت مداوم از آنها نگه داری شود که شامل تعویض مداوم فیلترها و روغن موتورهاست زمانی که ژنراتورها کار نمی کنند می باشد.

۷) هزینه: آخرین تفاوت بین ژنراتورهای دیزلی و بنزینی قیمت آنها می باشد. عمدتا یک دیزل ژنراتور از ژنراتورهای گازی به دلیل ماهیت قوی تر هزینه ی بیشتری دارد. نگه داری دیزل ژنراتورها آسان تر است و در زمانی یکسان انرژی بیشتر و مفیدتری را تولید میکند. هزینه های دیزل ژنراتور را می توان با صرفه جویی هایی که در طول مدت می شود داشت جبران کرد. یک ژنراتور بنزینی می تواند تا آخرین مرحله فعالیت کند اما به دلیل ماهیت این ژنراتورها و گرمایی که تولید میکنند در نهایت نیاز به جایگزین خواهند داشت.