دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور ها دستگاه های مفیدی هستند که توان الکتریکی را در حین قطع برق به کار می اندازند و مانع قطع فعالیت های روزانه و یا اختلال در عملیات تجاری و صنعتی  می شوند. ژنراتورها در تنظیمات الکتریکی و فیزیکی مختلف برای استفاده در برنامه های مختلف در دسترس هستند.

چگونه یک ژنراتور کار می کند؟

یک ژنراتور الکتریکی دستگاهی است که انرژی مکانیکی را از منبع خارجی به انرژی الکتریکی به عنوان خروجی تبدیل می کند.
مهم است که بدانیم که یک ژنراتور انرژی واقعی را ایجاد نمی کند. در عوض، از انرژی مکانیکی که به آن متصل می شود، از نیروی الکتریکی موجود در سیم پیچ های آن از طریق یک مدار الکتریکی بیرون می آید. این جریان هزینه های الکتریکی، جریان برق خروجی تامین شده توسط ژنراتور است. این مکانیزم را می توان با در نظر گرفتن ژنراتور مشابه با یک پمپ آب، که جریان آب را ایجاد می کند اما در واقع آب را از طریق آن ایجاد نمی کند گرفت.

ژنراتور امروزه بر اساس القای الکترومغناطیس کار می کند که توسط مایکل فارادی در سال های 1831-32 کشف شده است. فارادی کشف کرد که جریان بالای اتهامات الکتریکی را می توان با حرکت یک سیم الکتریکی مانند یک سیم که دارای بار الکتریکی در یک میدان مغناطیسی است ایجاد کرد. این حرکت یک اختلاف ولتاژ بین دو انتها سیم یا هادی الکتریکی ایجاد می کند که به نوبه خود سبب جریان برق می شود و در نتیجه جریان الکتریکی ایجاد می کند.

اجزای اصلی یک ژنراتور

دیزل ژنراتور از دو قسمت اصلی یکی ژنراتور الکتریکی و دیگری موتور دیزلی، تشکیل شده است اما اجزای فرعی دیگری نیز دارد که بدون آنها نمی تواند به خوبی و مطمئن کار کند.

این اجزا به شرح زیر می باشند

موتور : قسمت اصلی دیزل ژنراتور است که توان مکانیکی مورد نیاز ژنراتور برای حرکت را تامین می کند

ژنراتور: تولید توان الکتریکی دیزل ژنراتور را بر عهده دارد و انرژی اولیه خود را از موتور می گیرد و تبدیل به برق می کند

مخزن سوخت ژنراتور: سوخت ژنراتور در این قسمت وارد می شود و حجم آن بر حسب نوع دستگاه دیزل ژنراتور متغیر است

رگولاتور ولتاژ: ولتاژ خروجی ژنراتور را تنظیم می کند

سیستم خنک کننده: اجزای ولتاژ دیزل ژنراتور نیاز به خنک کردن مداوم دارند که سیستم خنک کننده این وظیفه را عهده دار است

سیستم روغن ژنراتور: اجزای این دستگاه برای اینکه بتوانند به راحتی کار کنند و در محور خود حرکت داشته باشند تا کمترین فشار به موتور وارد شود نیاز به روغن کاری مداوم و روزانه دارند

شارژر باتری: وظیفه شارژ باتری به عهده این قسمت است

سیستم کنترل: وظیفه کنترل الکتریکی اجزای دیزل ژنراتور به عهده این قسمت است

مجمع عمومی

 

 

دیزل ژنراتور