فروشگاه اینترنتی آذر موتور

اولین فروشگاه اینترنتی دیزل ژنراتور و کلیه تجهیزات وابسته به ان

۱۶ مطلب در بهمن ۱۳۹۵ ثبت شده است

موتور پمپ چیست؟

موتور پمپ چیست؟

موتور پمپ، موتور پمپ دستگاهی است که از دو قسمت موتور و پمپ تشکیل شده. موتور پمپ برای پمپاژ آب استفاده می شود، این دو قسمت موتور پمپ توسط شاسی به یکدیگر کوپله شده تا سر جمع باشند و به راحتی قابل حمل باشند. سوخت موتور پمپ ها نیز به سه دسته ی موتور پمپ بنزینی، موتور پمپ دیزلی و موتور پمپ نفت بنزینی تقسیم می شود. معمولاً موتور پمپ ها را در ارتفاع 6 متری از مخزن آب قرار می دهند و موتور پمپ توانایی پمپاژ نمودن آب تا ارتفاع بالا را دارند، معمولاً مدت زمان کارکرد موتور پمپ ها نیز خیلی بالا نیست، برای استفاده بهینه از موتور پمپ معمولاً توصیه می شود که زمان کارکرد موتور پمپ را حدود 2 الی 3 ساعت در نظر بگیرند تا عمر مفید موتور پمپ افزایش نماید. از نظر قطر و اندازه ی خروجی موتور پمپ نیز موتور پمپ ها در سایزهای 1 الی 4 اینچی موجود هستند که بسته به ارتفاع مورد نیاز و مقدار آبدهی قابل تغییر می باشند.

انواع موتور پمپ

موتور پمپ ها معمولاً از نظر سوخت به سه دسته ی موتور پمپ های بنزینی، موتور پمپ دیزلی، موتور پمپ نفت بنزینی تقسیم می شوند. از نظر حیطه ی کاری موتور پمپ ها به چندین دسته ی موتور پمپ آب تمیز، موتور پمپ آب کثیف، موتور پمپ با ناخالصی و موتور پمپ فشار بالا تقسیم می شوند.

موتور پمپ های آذر موتور:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد ابولحسنی

توربو شارژ و سوپر شارژ چه فرقی دارند؟

توربو شارژ و سوپر شارژ چه فرقی دارند؟

توربوشارژر و سوپرشارژر هر دو به این منظور طراحی شده اند که هوای بیشتری به داخل موتور بفرستند تا توان موتور افزایش یابد و این کار را از طریق فشرده کردن هوا انجام می دهند.

1900-596x400

تفاوت اصلی این دو سیستم منبع نیرویی است که کمپرسور آنها را به کار می اندازد و توربین را می چرخاند. سوپرشارژر از طریق یک تسمه مستقیما به موتور وصل می شود و مانند دینام و واتر پمپ توسط موتور چرخانده می شود. ولی توربوشارژر نیروی چرخش خود را از گازهای خروجی موتور تامین می کند به این صورت که در مسیر گازهای خروجی یک توربین قرار داده شده که متصل به کمپرسور توربوشارژر است و در اثر فشار گازهای خروجی این توربین به چرخش در می آید و گردش آن از این طریق به کمپرسور منتقل می شود و آن را نیز می چرخاند.

در هر دو سیستم مزایا و معایبی وجود دارد. از نظر تئوری توربوشارژر بازدهی بهتری دارد زیرا از انرژی هدر رفته در گازهای خروجی برای چرخش خود استفاده می کند اما از طرف دیگر توربوشارژر تا حدی مسیر خروج دود را مسدود کرده و مقداری فشار منفی یا Back-Pressure ایجاد می کند و تا موقعی که دور موتور بالا نرود بوست زیادی تولید نمی کند و باعث به وجود آمدن لگ یا تاخیر در دورهای پایینتر می شود.

نصب سوپرشارژر آسانتر و کم هزینه تر است زیرا نیازی به تغییر در سیستم خروجی موتور نیست. از آنجایی که سوپرشارژر نیروی خود را مستقیما از پولی میل لنگ دریافت می کند مشکل تاخیر یا لگ بسیار کمتر از توربوشارژر است زیرا نیازی به بالا رفتن دور موتور و افزایش فشار گازهای خروجی ندارد و به همین دلیل موتورهای مجهز به سوپرچارجر منحنی گشتاور صافتری دارد و برای رانندگی شهری مناسبتر است. البته در سیستمهای مدرن توربوشارژر با استفاده از توربین با پره های متغیر تا حد زیادی مشکل لگ برطرف شده است. هم در موتورهای بنزینی و هم دیزلی از توربوشارژر استفاده می شود ولی سوپرشارژر بیشتر در موتورهای بنزینی کاربرد دارد و به ندرت در موتور دیزل از آن استفاده می شود. بر خلاف سوپرشارژر، توربوشارژر به دلیل فشار و حرارت بالاتر ضرر و زیان بیشتری به موتور می زند و این حرارت زیاد به قطعات موتور سرایت می کند و علاوه بر اینکه از عمر و دوام قطعات می کاهد باعث افت قدرت نیز می شود و به همین دلیل نیاز به خنک کنندگی بیشتری دارد که از طریق اینترکولر انجام می شود. همچنین احتمال خطر آتش سوزی به دلیل حرارت بالاتر در توربوشارژر بیشتر است. به کار افتادن و افزایش بوست ناگهانی توربوچارجر در دور موتورهای بالاتر فشار زیادی به سیستم انتقال قدرت وارد می کند.

برای رسیدن به اسب بخار یکسان، توربوشارژر نیاز به بوست بیشتری نسبت به سوپرشارژر دارد زیرا گرمای بیش از حد منیفولد دود به هوای فشرده شده سرایت کرده و دمای آن را بسیار بالا می برد. گردش سوپرشارژر توسط میل لنگ حدود 20 درصد از توان موتور را می گیرد ولی این 20 درصد افت قدرت ارزش 46 درصد افزایش قدرت که در اثر نصب سوپرشارژر به دست می آید را دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد ابولحسنی

موتور های بنزینی

موتور بنزینی گونه‌ای موتور درون‌سوز است که در آن از چرخه اتو برای ایجاد حرکت استفاده می‌شود. فرق اصلی آن با دیگر موتورها استفاده از احتراق در اثر انفجار است.

بطور کلی موتورهای احتراق داخلی بر مبنای دفعات توان در هر دور چرخش موتور به دو دسته کلی موتورهای دو زمانه و موتورهای چهار زمانه تقسیم می‌شوند. موتورهای دوزمانه از لحاظ ساختاری ساده‌ترند لیکن موتوهای چهارزمانه کارایی بیشتری دارند.

تاریخچه

اولین قدم مهم برای توسعه موتورهای چهارزمانه در اواسط قرن نوزدهم میلادی انجام گرفت. در این زمان یک مهندس فرانسوی به نام بودور شا چهار اصل اساسی را برای کار کردن موتورهای احتراقی ارائه کرد. که در واقع توسعه این اصول و بکارگیری آنها باعث ساخته شدن موتورهای چهارزمانه گردید. این اصول به قرار زیرند:
  1. اتاقک احتراق باید کوچکترین نسبت سطح به حجم ممکن را داشته باشد.
  2. فرایند انبساط باید تا حد ممکن سریع انجام شود.
  3. تراکم در ابتدای مرحله انبساط باید تا حد امکان زیاد باشد.
  4. کورس انبساط می‌بایست تا حد امکان زیاد باشد.
پس از تلاش‌های فراوانی که برای محقق کردن این اصول در ساخت موتورها انجام گرفت در سال ۱۸۷۶ یک مهندس آلمانی به نام نیکلاوس اتو توانست موتوری را به ثبت برساند که همان چرخه چهارزمانه را به کار می‌بست. این چهار عمل عبارتند از:
  1. مرحله مکش
  2. مرحله تراکم
  3. مرحله توان
  4. مرحله تخلیه
که در بیش تر موتورهای امروزی بکار می‌روند.

ساختمان موتور چهارزمانه

موتورهای چهارزمانه خود گروهی از موتورهای احتراق داخلی هستند. موتورهای احتراق داخلی برای کار کردن به یک سری قطعات و سیستم‌ها نیازمندند. نظیر سیستم سوخت رسانی، بدنه موتور، سیستم سوپاپ‌ها، سیستم خنک کننده و ... لیکن موتورهای چهارزمانه دارای مکانسیم‌هایی می‌باشند که انجام چهار مرحله مکش، تراکم، توان و تخلیه را به صورت مجزا ممکن می‌سازد (در موتورهای دوزمانه مراحل مکش و توان و تخلیه و تراکم با هم انجام می‌شوند) این مکانسیم‌ها عبارتند از:

  1. سیستم سوخت رسانی و تنظیم سوخت
  2. سیستم سوپاپ‌ها
  3. مانیفولد هوا و مانیفولد دود
  4. سیستم زمان بندی اشتعال
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد ابولحسنی

موارد کاربرد دیزل ژنراتور ها

دو گروه از دیزل ژنراتور ها وجود دارند : دو زمانه و چهار زمانه ، که معمولا از گروه چهار زمانه به دلیل قدرت بیشترش در مقایسه ی با دو زمانه ها استفاده می شود. به طور معمول گروههایی از سیلندرها در مضربی از دو استفاده می شوند اگرچه می توان از هر کدام از این سیلندرها برای قرار گرفتن در میل لنگ به منظور جلوگیری از لرزش و حفظ تعادل استفاده کرد. ژنراتور ها معمولا به صورت تک فاز و یا سه فاز استفاده می شوند. در اکثر مصارف خانگی از تک فاز و در مصارف صنعتی و تجازی از سه فاز. دیزل ژنراتور ها معمولا برای مصارف دائمی و کم هزینه بسیار مناسب می باشند. دیزل های مدرن معمولا کم صدا و نگهداری انها آسان است.

دیزل ژنراتور ها تجاری/ برنامه های کاربردی و صنعتی

این دستگاه برای پاسخگویی به نیازهای صنایع کوچک، متوسط و بزرگ طراحی شده است. دیزل ها محصولاتی انقلابی هستند که نیرویی تمیز و مناسب برای شرکتها ، خانه ها و تجارت های کوچک را فراهم می آورند. کاهش هزینه ی برق پشتیبان و راحت تر کردن نصب ژنراتورها در این روزها بسیار متداول شده است. معمولا شرکتها سود خود را زمانی که برق قطع می شود از دست می دهند. با توجه به تاثیر از دست دادن این سود ، اقتصاد سرمایه گذاری در نیروی برق آماده به کار (پشتیبان)بسیار پر اهمیت میباشد. بسیاری از ژنراتورهای مدرن برای رویارویی با نیروی برق مورد نیاز ضروری طراحی شده است. این واحد به صورت ادامه دار نیروی الکتریکی را نظارت می کند و به صورت خودکار زمانی که برق قطع می شود شروع به کار میکنند. و زمانی که برق وصل شد خاموش می شود. در صنایع در پروسه های بحرانی ژنراتور ها می توانند برق مورد نیاز را برای همه یا قسمتهای انتخاب شده فراهم آورند. این کیفیت منجر به استفاده گسترده این دیزل ها در همه ی برنامه های صنعتی، تجاری، تفریحی و … شده است. امروزه بسیاری از بیمارستانها، هتل های پنج ستاره، مراکز توسعه ی تجاری، طرحهای تولیدی، ارتباطات ، مراکز اقتصادی ، مراکز داده, موارد اورژانسی ، صنایع بزرگ و کوچک به نیروی بدون قطع و دیزل ژنراتور پشتیبان نیاز دارند.

موارد کاربرد دیزل ژنراتور

کاربرد در جاده ها

بسیاری از وسایل حمل و نقل سنگین مانند تراکتورها، اتوبوسها، کشتی ها، قطارهای مسافربری، ژنراتورهای بزرگ قابل حمل و نقل، بسیاری از مزرعه داران و وسایل کوچکتر از موتوهای دیزلی استفاده می کنند. با این حال در برخی از کشورها استفاده ی این موتورها در وسایل مسافربری که پر سروصدا، سنگین و دارای عملکرد خاص هستند و دارای سرعتی آهسته می باشند کاربرد زیادی ندارد. در حالت کلی این خودروها گرانتر از خودروهای بنزینی هستند . موتورهای دیزلی مدرن راه درازی را به همراه سیستم مستقیم تزریق توربو طی کرده اند و باید تحت فشار قرار بگیرد تا اختلاف بین موتورهای دیزلی و گازوئیلی را مشخص کند. در برخی از کشورها که مالیات سوخت دیزل بسیار ارزانتر از سوخت بنزین است ، خودروهای دیزلی معروف تر می باشند. طرحهای جدیدتر به طور قابل توجهی تفاوت بین سوخت دیزلی و بنزینی را نشان می دهد. آزمایشگاه دیزل BMW در اتریش در مورد توسعه ی خودروهای دیزلی در صدر جهان قرار دارد. بعد از گذشت مدتها و با وجود تعداد اندک خودروهای دیزلی ، مرسدس بنز در قرن ۲۱ با حفظ کیفیت بالا به خودروهای دیزلی پیوست.

کاربرد در آسمان

تا اواخر دهه ی ۱۹۳۰ تعداد کمی از هواپیماها از موتورهای دیزلی استفاده می کردند. موتورهای دیزلی جدید قدرت بیشتری در مقایسه موتورهای جرقه ای دارند و بهره وری سوخت آنها بالاتر است. دستگاههای قدیمی از سیستم جرقه زنی الکتریکی ، تزریق سوخت و سیستم پیچیده ی مدیریت موتور استفاده می کردند که به مراتب کار آنها را از هواپیماهای جرقه ای آسان تر می کرد. هزینه ی سوخت دیزلی در مقایسه با سوخت بنزینی منجر به استفاده ی آنها در هواپیماهای کوچک شد و اکنون چندین شرکت شروع به فروش موتورهای دیزلی برای این منظور کرده اند. کاربرد در آب موتورهای پر سرعت برای تراکتورها، کامیون، قایق های بادبانی ، اتوبوس، ماشینها، کمپرسورها و ژنراتورها استفاده می شده است . بزرگترین موتور دیزل برای برق کشتی ها در آبهای آزاد مورد استفاده قرار گرفت. این موتورر بزرگ نیرویی بیش از ۹۰۰۰۰ کیلووات دارد و با نیرویی به اندازه ۶۰ تا ۱۰۰ دور د دقیه و در حدود ۱۵ متر بلندی شروع به کار میکند.

کاربرد در بیمارستانها

دیزل ژنراتور های پشتیبان برای هر مرکز بهداشتی و یا درمانی ضروری هستند. با توجه به انتقادات صورت گرفته به کارکرد این وسیله ها و موقعیتی که بیماران بیمارستان دارند قطع برق گزینه ی مناسبی نیست. برای سالهای طولانی ، بیمارستان های ارتش و عمومی به دستگاههای مولد برق در زمان قطعی برق نیاز داشته اند و نبود آن برای این مکان ها همچون یک بلای طبیعی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد ابولحسنی

قیمت دیزل ژنراتور به چه عواملی بستگی دارد

قیمت در اکثر انتخابهای ما نقش کلیدی را ایفا مینماید. انتخاب دیزل ژنراتور نیز از این مسئله مستثنی نیست. مرور 5 دقیقه ای متن زیر کمکی است حداقلی و مختصر در جهت کمک به انتخاب گزینه مناسب با قیمت مناسب.
شکل1 – قیمت دیزل ژنراتور – یکی دغدغه های اساسی ما مقایسه خدماتی که میبریم در برابر قیمتی است که میپردازیم.
1025796334121001B
قیمت دیزل ژنراتور همچون سایر محصولات تولیدی کاملاً تابع کیفیت، برند، و در نتیجه قیمت اجزاء تشکیل دهنده آن است. با توجه به اینکه دیزل ژنراتور از قسمتهای اصلی و مشخص :
  • موتور دیزل
  • ژنراتور
  • تابلو کنترل
  • متعلقات جانبی، باتری، سایلنسر(خفه کن) اگزوز، شاسی دیزل ژنراتور
تشکیل شده است، پس به راحتی با اطلاع از موارد موثر بر قیمت هر جزء میتوان در مورد قیمت دیزل ژنراتور اطلاعات بیشتری کسب کرد. در ادامه با ذکر نکات کلی سعی شده است هرچند کوتاه راحت تر بتوانید در مورد قیمت دیزل ژنراتور اعلام شده تصمیم گیری نمایید.

دو نکته الزامی پیش از ورود به بحث قیمت دیزل ژنراتور!

1- قیمت بالای دیزل ژنراتور و انتخاب بهترین برند هرگز نیازهای جانبی و مخصوص به کار شما را از بین نمیبرد. در بهترین حالت خدمات، سرویس و نگهداری حداقل هزینه های آتی شما خواهند بود؟ در برخی از موارد خریداران هنگام تهیه دیزل ژنراتور به خصوص دیزل ژنراتورهای توان بالا از نیازهای آتی دستگاه و یا نیازهای خدماتی در حین نصب غافل میشوند. به عنوان مثال در مورد یک نیروگاه 6MW حتی کارشناسان برق الزام به استفاده از یکی از برند مشخص صنعت دیزل ژنراتور داشتند. این نکته کاملاً مثبتی است اما باید به چند مسئله دقت کرد. 1-1 سازندگان مطرح دیزل ژنراتور پکیجهای خود را به صورت روتین و با یک مشخصات ثابت تولید مینمایند. در این حالت هرگونه اصلاح و تغییر به صورت کاملاً سفارشی مطرح گردد و در نتیجه با بالا رفتن قیمتها هرگز مقرون به صرفه نخواهد بود. البته موضوع فوق در شرایطی است که آن سازنده مطرح، حاضر به قبول چنین کاری گردد، که معمولاً این اتفاق رخ نمیدهد. این گونه مسایل به خصوص در درخواستهای کارفرمایان در ساخت تابلو کنترل جهت مدیریت بار مصرفی بسیار مشهود است. در موارد متعدد تعبیه سنسور و یا آلارمها و ماژولهای کنترلی خاص(سیستمهای مانیتورینگ) بر روی دیزل ژنراتور موجود خود باعث هزینه های چند باره به مجموعه میگردد . 1-2 هیچکدام از سازندگان خارجی برای مشکلات خاص کاری شما نمیتوانند کاری انجام دهند. به عنوان مثال مسئله محدودیت فضا، ساخت داکت رادیاتور و یا کانوپی سایلنت جهت کاهش صدا متناسب با محل نصب... از جمله مسائلی است که حتی استفاده از برترین برندهای سازنده دیزل ژنراتور نیز نمیتواند هرگز مشکل شما را برطرف سازد. 2- پیش از همه مسائل فروشنده را با فاکتورهای صحیح ارزیابی نمایید! شرکتهای بسیاری در زمینه دیزل ژنراتور در ایران فعالیت مینمایند. متاسفانه اغلب این شرکتها بیشتر فرمت بازرگانی داشته و در غالب واسطه از خارج و یا از تولید کنندگان داخلی به دست مصرف کننده داخلی عمل مینمایند. تعداد شرکتهای توانمند و تولید کننده دیزل ژنراتور شاید به زحمت به تعداد انگشتان یک دست باشد.

میزان تاثیر قیمت دیزل بر قیمت دیزل ژنراتور؟

دیزل مهمترین بخش و گران قیمت ترین بخش هر دیزل ژنراتور است. در یک توان مشخص دیزلها برا اساس برند و کارخانه سازنده(تکنولوژی ساخت) آن برند دارای قیمتهای مختلفی هستند.گران قیمت ترین دیزل های مطرح جهانی موجود در بازار ایران را میتوان پرکینز انگلستان، کامینز انگلستان(آمریکا) و ولوو سوئد دانست. همانگونه که اطلاع دارید دیزل ولوو تنها در بازه 100KVA تا 700KVA تولید میگردد. با ید توجه داشت که موتورهای کامینز ساخت کارخانه های چین و یا هند از نظر قیمتی نسبت به موتورهای دیزل تولیدات کارخانه انگلستان در رده قیمتی بسیار پایین تری قرار دارند. همچنین توجه داشته باشید برخی از رده های دیزل کامینز فقط در کشورهای هند و چین تولید میگردند. به عنوان مثال موتورهای دیزل سری KTA50 در حال حاضر فقط در هندوستان تولید میشوند از نظر قیمتی در مقایسه با خانواده هم توان خود یعنی QSK بسار پایین تر هستند. کم قیمت ترین دیزلهای موجود در بازار برندهای متفرقه چینی هستند که با قیمتها و کیفیتهای متنوع توسط بازرگانان مختلف وارد کشور میگردند. • به دلیل حضور کم رنگ تر و در نتیجه استقبال کمتر از سایر برندهای دیزل (دویتز، ...) در بازار دیزل ژنراتور ایران و نیز کوتاه نمودن بحث در خصوص عوامل موثر بر قیمت آن برندها، نظری داده نشده است.

میزان اثر قیمت ژنراتور بر روی قیمت دیزل ژنراتور؟

بعد از موتور دیزل ژنراتور مهمترین تاثیر را بر کیفیت و قیمت دیزل ژنراتور دارد. ژنراتورها نیز همچون موتورهای دیزل بر اساس برند و کارخانه سازنده دارای کیفیت و قیمت متنوع هستند. ژنراتور استمفورد ساخت کارخانه انگلستان در پله اول، و ژنراتور مکالته ساخت ایتالیا در پله دوم قیمت قرار دارد. ژنراتور لوری سومر فرانسه به دلیل کیفیت بالای خود از نظر قیمتی در رده ژنراتور استمفورد انگلستان است. این برند به دلیل حضور کم رنگ در بازار ایران و در نتیجه خدمات نسبی ضعیف تر با استقبال کمتری در بازار ایران روبه رو شده است.ژنراتور استمفورد ساخت چین و مکالته ساخت چین علیرغم اینکه تحت نظارت کارخانه اصلی در چین تولید مینمایند اما از نظر قیمتی بین 5% تا 20% از ژنراتورهای اصلی در رده پایین تری هستند.

عوامل مهم در کیفیت تابلو کنترل و افزایش قیمت دیزل ژنراتور؟

قیمت تابلو کنترل و میزان تاثیر آن(بر حسب %) بر قیمت دیزل ژنراتور در یک کیفیت یکسان به توان دستگاه و نوع تابلو کنترل دیزل ژنراتور(دستی، اتوماتیک، پارالل و ...) بستگی دارد. قیمت تابلوهای کنترل از بالا به پایین مربوط به تابلو سنکرون، تابلو اتوماتیک و سپس تابلو دستی میباشد. این امر به دلیل افزایش قطعات استفاده شده در تابلوهای کنترل فوق میباشد.برند و کشور سازنده قطعات تابلو با افزایش توان دستگاه میزان اختلاف قیمت بیشتری را در قیمت دیزل ژنراتور سبب میگردند. برندهای اروپای غربی در بالاترین رده و برندهای آسیای شرقی(LS, Hyundai) در رده دوم و برندهای متفرقه چینی در رده سوم قیمتی قرار دارند.

تاثیر متعلقات جانبی (باتری، خفه کن اگزوز، شاسی و...) بر قیمت دیزل ژنراتور:

بدیهیست که آمپر باتری، ضخامت ورق شاسی، رنگ شاسی، نوع کابل و بستها و کیفیت آنها تماماً بر روی قیمت دیزل ژنراتور و قدوام عمر آن موثر است. توضیح در مورد هر فاکتور نیاز به وقت، زمان کافی دارد و از حوصله این بخش خارج است.

نابسامانی قیمتهای متفاوت یک دیزل ژنراتور در توان مشخص!

متاسفانه همچون سایر صنایع کشور صنعت دیزل ژنراتور نیز به خصوص در سالهای اخیر و با پاک شدن نام نمایندگیها از سایت اصلی سازندگان دیزل ژنراتور با نابسامانی بسیاری مواجه شده است. در این میان عده قلیلی با بیان نظرات و توصیه های غیر اصولی و بدون پایه و اساس سعی در گمراه کردن کارفرمایان و سوء استفاده از این شرایط را دارند. لذا همواره سعی نمایید سندیت توصیه های فروشندگان را در مورد موضوعات فنی جویا شوید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد ابولحسنی

تاریخچه موتور دیزل

در سال ۱۸۹۰ میلادی آکروید استوارت حق امتیاز ساخت موتوری را دریافت کرد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم می‌گردید و سپس (به منظور جلوگیری از اشتعال پیش‌رس) سوخت به داخل هوای متراکم شده تزریق می‌شد، این موتورهای با فشار پایین بودند؛ و برای مشتعل ساختن سوخت تزریق شده از یک لامپ الکتریکی و یا روشهای دیگر در خارج از سیلندر استفاده می‌شد.

در سال ۱۸۹۲ دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شده‌ای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی، بلافاصله بعد از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام می‌گرفت. این اشتعال عامل حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا بوجود می‌آمد. وی ابتدا دوست داشت که موتور وی پودر زغال سنگ را بسوزاند ولی به سرعت به نفت روی آورد و نتایج قابل توجهی گرفت.

طی سالهای متمادی پس از اختراع موتور دیزل، از این نوع موتور عمدتاً و منحصراً در کارهای درجا و سنگین از قبیل تولید برق، تلمبه کردن آب، راندن قایق‌های مسافری و باری و همچنین برای تولید قدرت جهت رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده می‌شد. این موتورها سنگین، کم سرعت، دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهارزمانه بودند.

پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل، تا توسعه سیستم‌های پیشرفته تزریق سوخت در دهه ۱۹۳۰ طول کشید. در این سالها رابرت بوش تولید انبوه پمپ‌های سوخت پاش خود را آغاز کرد. توسعه پمپ‌های سوخت پاش (پمپ‌های انژکتور) با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در خودروها مناسب بودند متعادل شد.

موتورهای دیزل سبکتری که سرعتشان نیز بالا بود در سال ۱۹۲۵ به بازار عرضه شدند. با آنکه پیشرفت در ساخت این موتورها کند بود. اما در سال ۱۹۳۰ موتورهای دیزل قابل اطمینان که به خوبی طراحی شده‌بودند و چند سیلندر و سریع نیز بودند به بازار عرضه شد. این پیشرفت تا پایان جنگ جهانی دوم برای مدتی کند بود. لیکن از آن تاریخ تاکنون طراحی و تولید این موتورها به طریقی پیشرفت نموده است که امروزه استفاده گسترده و فراگیر از موتورهای دیزل را شاهد هستیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد ابولحسنی

موتور دیزل چیست؟

موتور  دیزل گونه‌ای موتور درون‌سوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده می‌شود. فرق اصلی آن با دیگر موتورها استفاده از احتراق در اثر تراکم است. در این گونه پیشرانه‌ها عمل انفجار صورت نمی‌گیرد، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقه زدن متراکم می‌شوند و دور اصلی این پیشرانه‌ها بر خلاف موتورهای بنزین سوز ۱۰۰ دور/دقیقه محسوب می‌گردند.

موتور دیزل چگونه کار میکند؟

موتورهای دیزل، به انواع گسترده‌ای از موتورها گفته می‌شود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی می‌توانند ماده سوختنی را شعله‌ور سازند. در این موتورها برای شعله‌ور ساختن سوخت از حرارت‌های بالا استفاده می‌شود. به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا می‌برند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط می‌کنند. برای سوزاندن یک ماده سوختی به دو عامل حرارت و اکسیژن نیاز است. اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر می‌شود و سپس بوسیله پیستون فشرده می‌گردد. این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت بسیار بالا می‌گردد. سپس عامل سوم یعنی ماده سوختنی به گرما و اکسیژن افزوده می‌شود که در نتیجه آن سوخت شعله‌ور می‌شود.

ساختمان دیزل ها:

موتورهای دیزل نیز مانند سایر موتورهای احتراق داخلی بر مبناهای مختلفی قابل طبقه‌بندی هستند. مثلاً می‌توان موتورهای دیزل را بر حسب مقدار دفعات احتراق در هر دور گردش میل لنگ به موتورهای دیزل دوزمانه و یا موتورهای دیزل چهارزمانه تقسیم‌بندی نموده و یا بر حسب قدرت تولیدی که به شکل اسب بخار بیان می‌گردد. یا بر حسب تعداد سیلندر و یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به دو نوع موتورهای خطی و موتورهای VV یا خورجینی تقسیم‌بندی می‌کردند و ... ساختمان ساختار موتورهای دیزل تنها در سیستم تغذیه و تنظیم سوخت با موتورهای اشتعال جرقه‌ای تفاوت می‌کند؛ بنابراین ساختارهای بسیار مشابهی میان این موتورها وجود دارد و تنها تفاوت ساختمانی آنها قطعات زیر است که در موتورهای دیزل وجود دارد و در سایر موتورهای احتراق داخلی وجود ندارد.


1. پمپ انژکتور: وظیفه تنظیم میزان سوخت و تأمین فشار لازم جهت پاشش سوخت را به عهده دارد.
2. انژکتورها: باعث پودر شدن سوخت و گازبندی اتاقک احتراق می‌شوند.
3. فیلترهای سوخت: باعث جداسازی مواد اضافی و خارجی از سوخت می‌شوند.
4. لوله‌های انتقال سوخت: می‌بایست غیرقابل اشباع بوده و در برابر فشار پایداری نمایند.
5. توربوشارژر:باعث افزایش هوای ورودی به سیلندر می‌شوند.

انواع دیزل های آذر موتور

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد ابولحسنی

انواع جک پالت

جک پالت استاندارد: با هدف انتقال دستی مطلوب و حرفه ای بار در مسافت های کوتاه در انبارها و همچنین کارخانه ها طراحی شده اند. قابل اعتماد، محکم، مقاوم در چرخش به خاطر کیفیت بالای آهن استاندارد آلمانی WANGER که با سیستم رنگی که دارد بهترین کیفیت پوششی و رنگ آمیزی را دارند. همه نقاط محوری گریس کاری شده اند که این امر مانورپذیری عالی را برای حمل بدون تلاش تامین می کند. عمر طولانی مدت نیز از ویژگی های مطلوب جک پالت هاست.

جک پالت با شاخک بلند: شاخک جک پالت ها از لحاظ طولی تنوع دارد مانند ۸۰۰، ۹۰۰، ۱۰۰۰، ۱۱۵۰، ۱۲۲۰، ۱۵۰۰، ۱۸۰۰، ۲۰۰۰، ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ میلی متر طول و عرض هر جک پالت ۵۲۰، ۵۴۰ و ۶۸۵ میلی متر و حداکثر ظرفیت بار ۳۵۰۰۰ کیلوگرم است. البته جک پالت ها در داخل کشور این چنین تنوعی را ندارند.

جک پالت حمل اجسام دوار: این جک پالت ها برای انتقال اجسام دوار و چله های رولی و دوار ریسندگی طراحی شده اند که چارچوب گالوانیزه با پمپ هیدرولیک مقاوم دارند.

جک پالت مناسب صنایع غذایی: همه قسمت های آن کاملا از فلز ضد زنگ هستند که شامل پمپ هیدرولیک، چارچوب شاخک و سیستم فرمان و به همین ترتیب است که آن را مناسب و ایده آل برای محیط های مرطوب و سخت می کند مانند کارخانجات فراوری روی گوشت و ماهی، لبنیات، دارویی و شیمیایی است. چرخ های هدایتی آن و رولرهای شاخک نایلونی است و انتخاب استاندارد برای کاربردهای محیط مرطوب و سخت هستند.

جک پالت باسکول دار: جک پالت هایی هستند که قابلیت وزن کالای قرار گرفته روی جک پالت را دارند. در بعضی از این جک پالت ها علاوه بر اندازه گیری وزن بار می توان عمل گزارش گیری را با دستگاه پرینتی که مناسب این جک پالت ها است انجام می دهند.

جک پالت برقی: جک پالت های برقی علاوه بر اینکه کالا را با نیروی الکتریسیته جابجا می کنند معمولا قابلیت حمل یک نفر به عنوان کاربر را هم دارند تا عمل کنترل وسیله را هم انجام دهند. این جک پالت ها دارای قابلیت شارژ شدن هستند.

جک پالت چیست؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد ابولحسنی

جک پالت چیست؟

پالت ها

پالت ها برای جابجایی و انتقال ساده تر بسته ها ومواد ذخیره شده به کار می رود چون بسته ها روی پالت قرار می گیرند. جک پالت ها معمولا برای جابه جایی پالت ها طراحی شده اند.

جک پالتها معمولا در انبارها، کارخانه های تولیدی و انبارها به عنوان تجهیزاتی که برای جا به جایی ضروری هستند به کار می رود. دپارتمانها و گروه های مواد غذایی همچنین از جک پالتها استفاده می کنند.

معمولا دو نوع جک پالت وجود دارد. یکی از آنها جک پالت دستی است که از یک اهرم برای بلند کردن و جا به جا کردن اجسام استفاده می شود. نوع دیگری از این وسیله از موتوری برای جا به جا کردن اشیاء کمک می گیرد. هر دو نوع جک ها از یک نیروی هیدرولیک برای حمل اجسام استفاده می کنند. در حین بلند کردن اجسام برخی از جک پالت ها توانایی بلند کردن اجسام تا ۳۰۰۰پوند (۱۳۶۰ کیلوگرم) را دارند. پالت تراک ها، جک پالت هایی هستند که جایگاهی را برای اپراتور جک پالت در قسمت پشت جک در نظر گرفته اند. این جک پالت ها مانند جرثقیل ها هستند با این تفاوت که در روی سطح استفاده می شود.

طراحی جک پالت ها

یک جک پالت معمولا از یک سیستم پیستونی برای بالا بردن و پایین آوردن اجسام استفاده می کند. این سیستم پیستونی توسط آزاد کردن دسته ی ترمز بر روی نوار دسته ی جک پالت کنترل می شود. این وسیله پیستون ها را با پر کردن از هوا درگیر می کند. اپراتور جک پالت با این وسیله به گونه ی زیر درگیر می شود: ابتدا ترمز می کند و بعد از قراردادن جسم بر روی جک پالت دسته را بالا و پائین می برد. این کار هوا را محکم درون پیستونها می کند که سیلندرها را بالا اورده و پالتها را نیز به سمت بالا حرکت می دهد.

انواع جک پالت

 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد ابولحسنی

اجزای موتور برق

1: نمایشگر دستگاه:

موتور برق های سنسی مجهز به نمایشگرهای دیجیتالی و عقربه ای بوده تا کاربر گرامی به آسانی توانایی بررسی وکنترل پارامترهای خروجی دستگاه را داشته باشند.

2: کلید مدار محافظتی:

موتور برق های سنسی مجهز به مدرن ترین کلیدها و مدار های حفاظتی می باشند. تیم تحقیق و توسعه این شرکت پس از بررسی ها و آزمایشهای فراواناقدام به نصب اینگونه کلیدهای محافظتی برروی دستگاه های سنسی نموده است.

3: پریزهای صنعتی وخانگی:

موتور برق های سنسی با توجه به مدل دستگاه مجهز به بهترین وبروز ترین پریزهای صنعتی و خانگی می باشد.

به همین خاطر کاربر می تواند با توجه به نیاز خود پریز خروجی مورد نظر را انتخاب کند.

4:سیستم جذب ارتعاش/ لرزه گیر

این قابلیت جزئی ازاجزای موتور برق های جدید می باشد و در موتور برق سنسی نمود بسیار خوبی پیدا کرده است.

5:شیر روغن / گیج روغن :

از این قسمت شما می توانید روغن مورد نیاز دستگاه خود را به داخل دستگاه بریزد.توجه داشته باشید که در کنار این شیر یک توضیح در تمام دستگاه ها وجود دارد که نحوه استفاده درست را به شما نشان می دهد. لطفا برای ارتقا عمر دستگاه به این نکته توجه کنید همچنین می توانید برای درک بهتر این آموزش را مشاهده کنید.

6:شیر روغن / پیچ تخلیه کارتر:

این قسمت برای تخلیه روغن می باشد که کاربرد بسیار مهم ، این قسمت در این ویدیو نشان داده شده است .

7: دستگیره های حمل ونقل:

برای سهولت در جابه جای وقرار گیری دستگاه در وضعیتی بالانس و باثبات موتور برق سنسی این دستگیره را در اجزای موتور برق های خود برای شما قرار داده است .

8: کلید خاموش / روشن:

این کلید اولین مرحله برای شروع به کار دستگاه می باشد و یک چراغ داخل آن تعبیه شده تا شما را از وضعیت این کلید در هر زمان مطلع سازد.

9:فیلتر هوا:

فیلتر هوا با آن سادگی که در ظاهر دارد در این ویدیو نشان داده می شود که برایافزایش عمر دستگاه یکی از فاکتور های مهم به حساب می آید .

10:شیر بنزین:

کاربرد بسیار مهم این شیر در زمان های اضطراری خود را نمایان می سازد پس در محافظت از این قسمت بسیار کوشا باشید. البته این شیر استفاده های دیگری هم دارد که قبلا در بحث انبار کردن موتور برق توضیح کاملی خدمت شما عرض کرده ایم .

11: ساسات:

برای شروع به کار در شرایط خاص شما نیاز به یک سیستم کمکی در اجزای موتور برق خود دارید که در موتور برق های سنسی این سیستم در دو نوع دستی و اتوماتیک موجود می باشد.

12:باک موتور برق:

با توجه به طراحی منحصر به فرد وبا بهره گیری از دانش وتکنولوژی روز دنیاموتور برق های سنسی به محکم ترین , کارامد ترین(حفظ خواص اشتعالی سوخت) و زیباترین باک ها در میان موتور برق های موجود در سطح بازار جهانی می باشد. تیم طراحی شرکت با توجه به متدهای روز جهانی اقدام به استفاده از کروم در عایق کردن سطح داخلی باک نموده که می تواند با توجه به استانداردهای جهانی حفاظت شایان ذکری از سیستم سوخت رسانی دستگاه نماید.

13:سنسور هشدار روغن:

یکی از اجزای موتور برق های سنسی در راستای حفاظت هرچه بیشتر از دستگاه ، سنسور کنترل روغن دستگاه می باشد تا در صورت اختلال در میزان روغن به جهت جلوگیری از آسیب دیدگی اقدام به خاموش کردن موتور برق نماید. بدیهی است که می توان وضعیت این سیستم را با چراغ هشدار دهنده تعبیه شده بروی پنل دستگاه کنترل نمود.

14: نمایشگر میزان سوخت:

این نمایشگر با طراحی ساده ای که دارد به راحتی هم میزان سوخت داخل باک را به شما نشان می دهد و هم شما را در مدیریت میزان سوخت مصرفی یاری می دهد.

15:منبع اگزوز:

تیم تحقیق و توسعه شرکت پس از بررسی های متوالی اقدام به طراحی و عرضه کم صداترین و کم آلاینده ترین منبع اگزوز در میان رقیبان خود کرده است که توانسته در این راه نظر سازمان محیط زیست آمریکا را به خود جلب کند و گواهی نامه تایید بهداشت محیط را از این سازمان به دست آورد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد ابولحسنی